חיפוש

ניתוח בהיעדר הסכמת חולה – מה זה ואיך מטפלים בזה?

אנשים עוברים רגעים מפחידים ויתר ומפחידים פחות במהלך החיים שלהם. אין ספק שניתוח הוא אחד מהרגעים המלחיצים ביותר בחייו של אדם. מדובר על הליך רפואי מורכב יחסית, שלפעמים עלולות להיות לו השלכות משמעותיות על המשך החיים והשגרה. לכן, טבעי שאירוע כזה מעלה בנו לחץ וחשש. מה קורה כאשר אדם מנותח ללא הסכמתו? מקרים כאלו עשויים לקרות – כך אפשר להתמודד עם זה.

 

החולה צריך להסכים

אחד העקרונות החשובים ביותר ברפואה הוא הסכמה מדעת של חולה לקבלת טיפול. באופן עקרוני, כל טיפול שמבוצע על חולה מסוים צריך להינתן לו רק כאשר הוא מסכים באופן מלא ומודע לקבלת הטיפול. העיקרון הזה נובע מכך שלכל אדם יש זכות על הגוף שלו, גם כאשר הוא חולה או אינו נמצא במצב הבריאותי הטוב ביותר.

אולי כבר שמעתם הכל על פיצויים עקב רשלנות רפואית, אבל ייתכן וגם אתם תופתעו לשמוע על תביעות פיצויים כאלו שהוגשו נגד רופאים שביצעו ניתוח בחולה מבלי שהוא נתן לכך הסכמה. מדובר במקרה חמור, שמהווה עילה ישירה להגשת תביעת פיצויים, גם במקרה בו לא נגרם נזק משמעותי למטופל.

 

מקרים חריגים

למרות זאת, ישנם עדיין כמה מקרים חריגים לפי החוק, בהם רופא יכול לבצע טיפול רפואי בחולה, וגם ניתוחים, במצבים בהם אין לו הסכמה מצד המטופל. למשל, במקרים בהם אי אפשר לקבל את הסכמתו של המטופל עקב מצב גופני, ניתן לבצע בו הליך רפואי כמו ניתוח גם אם הוא לא נתן את הסכמתו.

ישנם מקרים בהם ניתן יהיה לבצע ניתוח על מטופל לאחר אישור של ועדת אתיקה של המוסד בו אמור להתבצע הניתוח. הועדה תבחן את הדחיפות של הניתוח, את הנחיצות של הניתוח ואת היכולת של הניתוח להציל את החיים של המטופל. אם הועדה תראה לנכון, היא יכולה להורות על ניתוח למרות שאין הסכמה מצד המטופל.

 

מה קורה כאשר מבוצע ניתוח ללא הסכמה?

במידה ומבוצע ניתוח על מטופל ללא הסכמתו ומבלי שהמקרה עמד בהחרגות השונות, רשאי המטופל להגיש תביעת פיצויים כאמור. התביעה תוגש נגד המנתח וגם נגד המוסד בו בוצע הניתוח, שנושא באחריות שילוחית ולכן חשוף גם כן לתביעה.

 

מהי הסכמה?

הסכמה יכולה להינתן במספר דרכים. הסכמה יכולה להינתן בכתב, בעל פה או בתנועה. החוק קובע אילו הסכמות צריכות להינתן בהליכים רפואיים מסוימים. על פי החוק, כל עוד לא מדובר בכירורגיה זעירה, הסכמה לביצוע ניתוח חייבת להינתן בכתב על ידי המטופל.

 

התייעצו עם בעל מקצוע רלוונטי

כפי שניתן להבין מהמאמר, ביצוע של ניתוח ללא הסכמת המטופל הוא אירוע חמור ומשמעותי, אך ישנם כמה התניות מסוימות בחוק שמסבכות מעט את העניינים. אם אתם לא בטוחים כיצד לנהוג במקרה פרטני דומה, התייעצו עם בעל מקצוע רלוונטי, כמו עורך דין רשלנות רפואית.

רַשְׁלָנוּת

 

 

אולי תאהבו גם את

נוטריון בהסכם ממון
מה תפקיד הנוטריון בהסכם ממון?

להסכמי ממון יש תפקיד משמעותי בהיבטים שונים של חיינו, בחיים הפרטיים והעסקיים. בעסקאות אלו, תפקידו של נוטריון הופך להיות מכריע בהבטחת הלגיטימיות, האותנטיות וההגינות של

קראו עוד »
תביעה בגין נזקי גוף
מהי תביעת נזקי גוף?

מדי יום אנשים מועדים, נפצעים ועוברים תאונות בבית ומחוצה לו. כאשר מדובר בגוף או באדם פרטי שגרמו לרשלנות ניתן להגיש נגדם תביעת נזקי גוף ולקבל

קראו עוד »