חיפוש

מה זה מבחן פסיכומטרי ובשביל מה לגשת אליו?

אחד הסיפורים של מטיילים אחרי צבא בדרום אמריקה או במזרח אסיה הוא שתמיד כאשר פוגשים ישראלי נוסף, אחת השאלות הראשונות שלו או שלה יהיו כמה קיבלת בפסיכומטרי. מכאן בהחלט אפשר להבין כי המבחן הפסיכומטרי הוא חלק משמעותי מהדי אן אי הישראלי ומשגרת החיים של חיילים משוחררים המתעתדים ללכת ללמוד באוניברסיטה. אבל מהו בדיוק המבחן הפסיכומטרי ולמה כדאי לגשת אליו? התשובה נמצאת בהמשך המאמר.

 

מהו המבחן הפסיכומטרי?

המבחן הפסיכומטרי הוא בראש ובראשונה מבחן קבלה לאוניברסיטה. המבחן נוצר בשנות השמונים של המאה הקודמת על מנת לחסוך למי שרוצה ללמוד לגשת למבחני קבלה נפרדים בכל מוסד אקדמאי. מטרת המבחן היא לנבא את סיכויי ההצלחה של המועמדים בלימודים האקדמאיים. בנוסף בזכות המבחן הפסיכומטרי ניתן להתקבל ללימודים גם אם ציוני בחינות הבגרות אינם מספיקים. מבחן זה הוא אחיד ומתקיים מספר פעמים בשנה. תוכן השאלות, זמן הבחינה והחלקים בבחינה אחידים ושוויוניים לכולם, על מנת להעניק מדד מדויק להצלחה בלימודים האקדמאיים.

 

מה המבחן הפסיכומטרי כולל?

במבחן הפסיכומטרי ישנם שלושה תחומים שנבדקים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית. מטרת השאלות בכל התחומים היא לבדוק את היכולת של הנבחן ללמוד ולהבין דברים חדשים כמצופה בלימודים אקדמאיים. כמו כן, חלק האנגלית נכלל במבחן מאחר ומרבית החומר העיוני בלימודים אקדמאיים קיים בשפה האנגלית ועל כן חשוב למדוד את הידע באנגלית של המועמדים.

 

למה בעצם לגשת למבחן הפסיכומטרי?

ראשית, תנאי הקבלה למרבית התחומים האקדמאיים באוניברסיטאות דורשים שילוב של ממוצע בחינות הבגרות והציון במבחן הפסיכומטרי. כלומר, ברוב המקרים חובה לגשת למבחן הפסיכומטרי אם אתה בכלל מעוניין להתקבל ללימודים באוניברסיטה. נכון שכיום ישנם תחומים שניתן להתקבל אליהם ללא הבחינה הפסיכומטרית, אבל גם במקרים הללו, אם ממוצע הבגרויות אינו מספיק כדי להתקבל ללא פסיכומטרי, ניתן עדיין גם להתקבל עם ציון משוקלל של הפסיכומטרי וממוצע הבגרויות. בנוסף, לא תמיד אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים ללמוד ואם באמת אין צורך לגשת למבחן, לכן תמיד כדאי לגשת למבחן כדי לשמור על האופציות פתוחות להתקבל לכמה שיותר אפשרויות. יתירה מזאת, גם אם לא ניגשים לפסיכומטרי עדיין צריך לעשות בחינת בקיאות באנגלית (מבחן אמי"ר). אם ניגשים למבחן הפסיכומטרי ממילא נבחנים גם באנגלית וזה חוסך במידה רבה את הצורך במבחן אמי"ר.

 

האם ניתן לקבל התאמות להבחנות בפסיכומטרי?

התשובה חיובית. ישנם מועדים ספציפיים אשר בהם ניתן לעשות את הבחינה הפסיכומטרית עם התאמות שונות בהתאם לאבחון שהוגש מבעוד מועד למרכז הארצי לבחינות והערכה. לא פשוט לקבל את ההתאמות למבחן אך אם תיכנסו לאתר https://znk.co.il  של מכללת זינוק, תוכלו לקבל סיוע והדרכה כיצד ניתן להגיש את התיק לבקשת ההתאמות במבחן הפסיכומטרי.

 

איך כדאי לגשת למבחן הפסיכומטרי?

כמו לכל מבחן, ניתן ללמוד לפסיכומטרי לבד, בעזרת ספרים וחומר רב שנמצא ברחבי האינטרנט. מצד שני, קורס עם מדריך מנוסה יכול להוות ערך מוסף שכן המדריך או המדריכה יכולים לסייע בשיטות שיכולות לקדם אתכם במהירות המענה על שאלות, או בהעשרה של תחומים שונים הקשורים לבחינה. בין אם תבחרו בקורס או בלמידה עצמית, באתר של מכללת זינוק תוכלו למצוא גם תרגול למבחן, מידע על ספרים שאפשר לרכוש וכן קורס הכנה למבחן אליו אפשר להירשם. כמו כן, הקורסים של מכללת זינוק מותאמים לנבחנים אשר זקוקים להתאמות בבחינה.

 

לסיכום

המבחן הפסיכומטרי הוא הדרך העיקרית לקבלה ללימודים אקדמאיים וחשוב לגשת אליו כאשר מעוניינים ללמוד באוניברסיטאות.

מבחן פסיכומטרי

אולי תאהבו גם את

כסף
מה זה תקשורת חזותית

מחפשים את המקצוע שיתאים לכם ביותר? רוצים למצוא שילוב נכון ומוצלח בין תחום מעניין ובין אפשרות לפרנסה טובה? אם כך, אתם לא לבד, כי בפועל

קראו עוד »