חיפוש

קופות גמל ופנסיות – הסברים פשוטים

רבים מהעובדים השכירים בישראל מפרישים מדי חודש כספים ממשכורתם לטובת קופות גמל ופנסיות. עם זאת, סביר להניח שרבים עושים זאת מבלי לדעת באמת לאן הכסף שלהם הולך. כאשר אנו מגיעים למקום עבודה חדש, לרוב לא מציגים לנו את המידע המלא אודות ההפרשות השונות שנעשות מהמשכורת, אלא פשוט מניחים שאנו כבר מודעים להליך. אם אתם מעוניינים לקבל הסבר קצר ופשוט על קופות גמל ופנסיות, הגעתם למקום הנכון!

 

מהי קופת גמל?

קופת גמל היא בעצם תוכנית חיסכון, שנערכת לטווח בינוני או ארוך. קופת גמל היא בעצם סוג של פנסיה – שבה מפרישים סכום מסוים מדי חודש, וזכאים לקבל את הסכום כאשר מגיעים לגיל הפרישה (שעומד על גיל 67 לגבר או 62 לאישה).

ישנם ארגונים וחברות שמחויבים להפריש סכום מהמשכורת של עובדיהם לקופת הגמל, אם אתם זכאים לכך תוכלו לראות זאת בתלוש המשכורת (או לשאול את המעסיק שלכם). גם עצמאיים יכולים להפקיד באופן עצמאי כספים לקופת הגמל, עד 16% מהכנסותיהם החודשיות.

את הסכום שנצבר בקופת הגמל ניתן לקבל בדרך כלל בעת גיל הפרישה, כאשר הסכום יכול להתקבל בפעימה אחת חד פעמית, או בצורה של פנסיה חודשית שמקבלים מדי חודש.

 

האם ניתן לפדות את הסכום שבקופת הגמל לפני המועד החוקי?

אכן ניתן לפדות את הסכום שהצטבר בקופת הגמל, גם לפני גיל הפרישה. ניתן למשוך את הכסף שנצבר לאחר 15 שנים בהן האדם הפריש סכומים לקופת הגמל.

המדינה מעוניינת לעודד את האזרחים לחסוך ולהשתמש בכספים שנצברו בקופות הגמל רק בגיל פרישה, ולכן אם אדם מחליט לפדות את הכספים האלו לפני המועד החוקי – המס על הפדיון המוקדם יהיה גבוה, ויעמוד על 35%.

עם זאת, רשויות המס מתחשבות במקרים שונים, בהן ניתן לקבל החזר מס על פדיון מוקדם של קופת הגמל. מקרים אלו ניתנים בשל נכות רפואית בגובה 75% או יותר, הכנסה נמוכה של בן או בת הזוג (כאשר ההכנסה נמוכה משכר המינימום, הפטור מוענק על ההפרש שבין הכנסתו של בן הזוג לבין סכום המינימום), או במצבים רפואיים שונים המחייבים הוצאה כספית גדולה בטווח הזמן המיידי.

 

באילו מקרים נוספים ניתן לקבל החזר מס?

טוב ששאלתם! לא רק פדיון של קופת גמל לפני המועד החוקי יכול להקנות לכם את הזכות לקבל החזרי מס מהמדינה, אלא שורה של מקרים נוספים. למעשה, למעלה ממחצית מהעובדים השכירים זכאים לקבל החזרי מס, וכלל אינם מודעים לכך.

ניתן לקבל החזרי מס בגין שינויים שהתרחשו בחייכם במהלך שנת המס, שעליהם תהיו זכאים לקבל נקודות זיכוי במס הכנסה – בנושאים משפחתיים, כלכליים, תעסוקתיים, בריאותיים, לימודיים ועוד.

את הרשימה המלאה של המקרים, וכן כדי לבדוק האם אתם זכאים להחזר מס, תוכלו לראות באתר האינטרנט https://taxes-refund.co.il.

פנסיות

אולי תאהבו גם את