חיפוש

אני עצמאי – האם אני זכאי להחזר מס?

לפי החוק, עובדים בישראל נדרשים לשלם מס בגין הכנסותיהם. גם עובדים עצמאיים, בהיותם חלק ממשק העבודה בישראל, מחויבים לשלם מס זה עבור הכנסותיהם בכל שנה. בדומה לעובדים שכירים, גם כאשר מדובר על עצמאיים ייתכנו טעויות בגביית המס, כך שהתשלום שייגבה מהעובד הוא גבוה יותר משהיה אמור לשלם. בגין מצבים אלו, גם עובדים עצמאיים יוכלו לקבל החזרי מס מהמדינה. כיצד עושים זאת?

 

מהם החזרי מס?

כל עובד בישראל מחויב לשלם מס הכנסה בגין הכנסותיו. עם זאת, לא כל עובד ישלם שיעור מס זהה לעובדים אחרים – לכל עובד נקבע שיעור המס שעליו לשלם לפי גובה ההכנסות שלו, וכן לפי פרמטרים אישיים שיכולים להעניק לכל עובד הטבות מס בהתאם לנסיבות חייו.

רשויות המס מחשבות את סכום המס שהן גובות מכל עובד רק פעם בשנה, ולכן סכום זה אינו מתעדכן באופן אוטומטי בהתאם לשינויים שמתבצעים בחייו של העובד במהלך שנת המס, אשר בגינם הוא יכול להיות זכאי להפחתה בחבות המס. במצבים אלו, יוצא שהעובד משלם מס גבוה יותר מכפי שהוא אמור היה לשלם בעקבות הטבות המס שלהן הוא זכאי, וכדי לתקן זאת הוא יכול להגיש בקשה להחזרי מס מהמדינה.

 

באילו מקרים עצמאיים יוכלו לקבל החזרי מס?

דרך אחת שבה עצמאיים יכולים לקבל החזרי מס, כאמור, היא במידה והתבצעה טעות כלשהי בחישוב חבות המס שלהם, כך שבמהלך שנת המס הם שילמו מס גבוה יותר מכפי שהיו אמורים לשלם.

דרך נוספת לקבלת החזרי מס, והיא דרך פופולרית מאוד עבור עצמאיים, היא לקבל החזרים אלו בגין "הוצאה מוכרת". הוצאה מוכרת היא הוצאה כספית שהעצמאי נדרש להוציא לטובת קיום העסק שלו – הוצאות מהותיות שמשמשות אותו לצורך עבודתו. דוגמה להוצאה מוכרת היא למשל רכישת ציוד משרדי שנדרש עבור עבודתו של העצמאי, כמו למשל דפים, קלסרים ודיו למדפסת.

 

האם ישנה אפשרות לבדוק בחינם את זכאותי להחזרי מס?

בדיקה חינמית ומהירה לזכאות להחזרי מס ניתן לבצע באתר האינטרנט https://www.hagana.co.il/. באתר ישנו מחשבון זכאות, שבו ניתן למלא מספר פרטים אודותיכם ואודות מצבכם התעסוקתי, ולקבל תוך זמן קצר תשובה האם הינכם זכאים להחזרי מס מהמדינה.

במידה ונמצאתם זכאים להחזרי מס, עליכם להגיש טופס בקשה לקבלת ההחזרים לידי פקיד השומה הנמצא באזור מגוריכם. אל טופס הבקשה עליכם לצרף מספר טפסים ואישורים, המראים על מצבכם הכלכלי או שיכולים להעיד על זכאותכם לקבלת החזרי המס ולחזק את עמדתכם. חשוב לציין שאת טופס הבקשה ניתן להגיש עד שש שנות מס אחורנית, כך שישנה אפשרות להגיש את הבקשה באופן רטרואקטיבי. במידה ופקיד השומה מצא שאתם זכאים להחזרי מס, תקבלו את הכסף שאתם זכאים לו ישירות אל חשבון בנק שלכם, דרך העברה בנקאית.

 

טפסים של החזר מס

אולי תאהבו גם את