חיפוש

חוקים חדשים במשפט הישראלי

מערכת החוקים במדינת ישראל, מורכבת ממספר שכבות שונות של חוקים. חלק ניכר מההליכים המשפטיים בישראל מסתמכים על המשפט המקובל, קרי מערכת פסיקות משפטיות, המשמשות תקדים לפסיקות במקרים זהים או אפילו דומים, תוך עריכת שינויים בהתאם למצב שנוצר. בכל הנוגע לדיני משפחה, מסתמכת המערכת החוקית בישראל במידה רבה על המשפט העברי, או על מערכות משפט שונות אם מדובר באזרחים ישראלים שאינם יהודים. עם זאת, מערכת המשפט בישראל איננה מקובעת והרשות המחוקקת, קרי הכנסת, מוסיפה מעת לעת חוקים חדשים ומרעננים. מהו ההליך שבסיומו מתווסף חוק למערכת החוקים בשראל? אילו חוקים חדשים ומעניינים התקבלו בכנסת לאחרונה? להלן התשובות.

סמל חוק ומשפט

הליך החקיקה בכנסת

כל חוק חדש, עובר מספר דיונים והצבעות בטרם יתווסף למערכת החוקים המחייבת בישראל. ראשיתו של כל חוק הינה הצעת חוק. ההצעה יכולה להיות מובאת הן על ידי אחד מחברי הכנסת כהצעת חוק פרטית, והן על ידי הקואליציה או אפילו האופוזיציה. הצעות חוק פרטיות עוברות קריאה טרומית, שבה מאשרת הכנסת שהחוק האמור ימשיך בתהליך החקיקה. אם החוק מובא לאישור על ידי הקואליציה, הוא יגיע ישירות לכנסת, לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית. זאת, לאחר פרסום הצעת החוק ברשומות, על מנת שכל מי שמעוניין בכך יוכל להוסיף הערות, הבהרות או התנגדויות לחוק כפי שהוצע. בתום הקריאה השלישית, הופכת הצעת החוק לחוק מדינה הנכנס לתוקף בתאריך מסוים, כפי שנקבע ופורסם ברשומות.

חוקים חדשים בשנת 2019

שנת 2019 הביאה בכנפיה שלל חוקים חדשים, במגוון תחומים. להלן דוגמאות מתחום התעבורה ומהתחום הכלכלי פיננסי. באשר לחוקי הנהיגה, השינוי המשמעותי נוגע בעיקר לאכיפת החוק בעמידה ברמזור אדום. המשמעות היא שאם ברמזור אדום התייחסה מערכת האכיפה עד עתה בסלחנות כלפי מי שעשה שימוש בסלולר או עבר לכאורה עברות אחרות, הרי שכיום עמידה ברמזור אדום כמוה כנהיגה, וכל ביצוע עבירה לכאורה יחושב כאילו התבצע בשעת הנהיגה. כך המצב לגבי דיבור בסלולר, הסחת הדעת מהמתרחש בכביש, האזנה למוזיקה עם אוזניות ועוד.

באשר לחוקים הכלכליים, החידושים העיקריים נוגעים להגבלת השימוש במזומן, כך שלא ניתן לגבות תשלום של יותר מאשר אחד עשר אלף שקלים במזומן תמורת מוצר או שירות. כל השאר – באמצעים אחרים שניתן לעקוב אחריהם כגון המחאות, העברות בנקאיות או כרטיסי אשראי. חוק נתוני אשראי, המאפשר צפייה ב"תעודת זהות בנקאית" של כל לקוח לפני ביצוע עסקה איתו, מהווה חידוש נוסף וחשוב. בתחום חוקי העבודה, החידוש בשנת 2019 הוא שטיפים שמתקבלים מלקוחות נחשבים לחלק מהכנסות העסק, ועליהם יש לשלם מס. מנגד, מחויבים בעלי העסקים לשלם לעובדים משכורות בהתאם לחוק ולשעות העבודה שלהם.

אנשי המקצוע המיומנים של מסיקביץ' וטייב משרד עו"ד אמונים של סיוע ללקוחות המעוניינים בכך במגוון רחב של תחומים. אם יש לך עניין בקבלת סיוע משפטי, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כבר כעת ואנשי המקצוע שלנו יחזרו אלים בהקדם, להמשך התהליך.

לעורך דין בנושאים אחרים כגון עורך דין לענייני זכויות עובדים כנסו לכאן.

אולי תאהבו גם את

נוטריון בהסכם ממון
מה תפקיד הנוטריון בהסכם ממון?

להסכמי ממון יש תפקיד משמעותי בהיבטים שונים של חיינו, בחיים הפרטיים והעסקיים. בעסקאות אלו, תפקידו של נוטריון הופך להיות מכריע בהבטחת הלגיטימיות, האותנטיות וההגינות של

קראו עוד »
תביעה בגין נזקי גוף
מהי תביעת נזקי גוף?

מדי יום אנשים מועדים, נפצעים ועוברים תאונות בבית ומחוצה לו. כאשר מדובר בגוף או באדם פרטי שגרמו לרשלנות ניתן להגיש נגדם תביעת נזקי גוף ולקבל

קראו עוד »